Medieskatt

Svenska mediebolag beskattas i praktiken hårdare än globala it-jättar som Google och Facebook. Dagens regler ger sämre förutsättningar för de medier som satsar på granskande och undersökande journalistik. Och bättre för de som enbart fungerar som reklam- och medieplattformar. Här verkar TU för rättvisa och konkurrensneutrala förutsättningar.

 

Per Hultengård, jurist, per.hultengard@tu.wpdev.se.se
Jan Fager, jurist, jan.fager@tu.wpdev.se.se
Jeanette Gustafsdotter, vd, jeanette.gustafsdotter@tu.wpdev.se.se

TU-yttrande om digitalmomsen (Fi2018/03828/S2)

Promemoria om sänkt mervärdesskatt på elektroniska produkter (Fi2018/03828/S2) TU – Medier i Sverige (TU) representerar dagspressföretag och andra företag på medieområdet. TU har getts tillfälle att yttra sig över rubricerad promemoria och har följande synpunkter....

läs mer

Skatteregler slår mot nordiska medier

Nordiska skatteregler favoriserar företag som Google och Facebook på de nordiska mediebolagens bekostnad. Det visar ny rapport som konsultbyrån PWC skrivit på uppdrag av mediernas branschorganisationer i Danmark, Norge, Finland och Sverige. Den oberoende rapporten gör också klart att dagens skattelagstiftning är dåligt anpassad för digitala affärsmodeller och att den snedvrider konkurrensen. Därför uppmanar vd:arna för de nordiska branschorganisationerna regeringarna i respektive land att snabbt och aktivt verka för rättvisa och konkurrensneutrala skatteregler.

läs mer

Opinion

Per Hultengård, chefsjurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.wpdev.se

Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.wpdev.se

Pin It on Pinterest