Marknadsföring

Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om annonser, reklam och liknande. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.

Per Hultengård, jurist, per.hultengard@tu.wpdev.se.se
Jan Fager, jurist, jan.fager@tu.wpdev.se.se
Jeanette Gustafsdotter, vd, jeanette.gustafsdotter@tu.wpdev.se.se

Ladda ned ”Rätt i annonsen”

Är du anställd på något av TU:s medlemsföretag? Då har du rätt till nedladdning av handboken ”Rätt i annonsen”, som snabbt och lätt ger juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor.

läs mer

Fotoförbud och skärpta regler i domstol

Regeringen föreslår i en proposition att bestämmelserna om fotografering och andra ordningsregler i domstol i vissa fall ska skärpas. Bakgrunden är den tidigare utredningen ”Skärpt ordning och säkerhet i domstol”. Flera av förslagen innebär begränsningar som kommer att påverka journalisters möjligheter att bevaka och rapportera från domstolar. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2019.

läs mer

Juridisk rådgivning

Per Hultengård, chefsjurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.wpdev.se

Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.wpdev.se

Pin It on Pinterest